Informacje

» Galeria absolwentów

Artykuły
» Info na temat internetu
» Czym jest internet -...
» Czym jest cyberprzemoc

Dodaj
Jeśli spodobała Ci się nasza strona i chcesz ją polecić odwiedzającym Twoją stronę internetową, dodaj do niej poniższy kod HTML.

Pobierz kod!

Nasze 2 kody
(Button | Link)

Przetłumacz stronę

5 DNI - TRZY PARKI - JEDNA PASJA

5 DNI – TRZY PARKI – JEDNA PASJA

PO  RAZ  CZWARTY !!!  BYLIŚMY  ROWERAMI  NA  MAGICZNYM  ROZTOCZU

W dniach 5-9 czerwca 2017r. finalizowaliśmy realizację projektu edukacyjnego "Ścieżkami Obrońców Ojczyzny Kochanej – Urocze Roztocze". Logistycznie do tego wyjazdu przygotowywaliśmy się wiele miesięcy wg wspólnie ustalonego harmonogramu.

Naszą grupę projektową połączyła wspólna pasja – R O W E R.

Potrafiliśmy działając w kole rowerowym podawać same jego pozytywy:

- jest ekologiczny

- dba o zdrowie i sylwetkę

- jest szybki i wygodny

- jest tanim środkiem transportu.

Podczas 5 dni wyjazdu odkrywaliśmy kolejne jego atuty dotyczące pokładów dobra i szlachetności każdego z nas, rzeźbienia charakterów. Przyjazna atmosfera charakterystyczna dla naszych wyjazdów promieniowała szeroko docierając do ludzi dobrej woli, którzy wspierali nasze wysiłki materialnie, intelektualnie i duchowo.

W pierwszej dekadzie czerwca w czasie rajdu przemierzyliśmy w sumie ponad 300 km rowerami, docierając m.in. do ciekawych miejsc w Trzech Parkach: Szczebrzeszyńskim Parku Krajobrazowym, Roztoczańskim Parku Narodowym i Parku Krajobrazowym Puszczy Solskiej. Jeździliśmy rowerami pośród pięknej przyrody doceniając, że jazda na rowerze to wspaniały sport.

W tym roku bazę noclegową znaleźliśmy w Józefowie i to był przysłowiowy strzał w 10. Józefów to nie tylko rowerowa stolica Polski. To także wspaniali, otwarci na turystów ( nimi byliśmy) mieszkańcy. Mieliśmy ogromne szczęście rezerwując miejsca w Schronisku Młodzieżowym przy szkole w Józefowie, którego opiekunem jest p. Adam Momot. Dusza człowiek, spośród wielu zainteresowań mający również pasję rowerową popartą dyplomem rowerowej turystyki kwalifikowanej. Widząc nasza determinację w poznawaniu Roztocza, nieodpłatnie zabrał nas na szlaki historii. Byliśmy w miejscach, o których uczestnicy wycieczek biur podróży mogą jedynie pomarzyć. I to jest kolejny atut turystyki rowerowej. Mając dobre rowery, po solidnym śniadaniu, wjechaliśmy prowadzeni przez p. Adama i jego koleżankę, p. Agnieszkę – również przewodnika turystyki rowerowej - na szlaki i bezdroża Puszczy Solskiej i roztoczańskich pagórów zdobywając cenne doświadczenie. Wgłębiliśmy się w historię, przemierzając trasę Szlakiem Walk Partyzanckich II wojny światowej. Mijaliśmy miejsca stacjonowania i działalności wielu oddziałów partyzanckich AK, BCh, AL, które walczyły tu latem 1944r. podczas wielkiej niemieckiej operacji "Sturmwind II”. Docieramy do Osuch, gdzie znajduje się największy w Europie cmentarz partyzancki. Spoczywają na nim partyzanci ( ok. 400), którzy polegli w trakcie przebijania się przez pierścień okrążenia. W każdą rocznicę bitwy osuchowskiej odbywają się uroczystości upamiętniające bohaterską śmierć o niepodległą Polskę. W tym roku, dzięki wsparciu p. Andrzeja Czachorowskiego, nauczyciela z Biłgoraja i przewodnika PTTK – zaprzyjaźnionego z nami – również nasza grupa rowerowa wzięła udział w części historycznej odbywającej się w Muzeum Bitwy  i na miejscach krwawych walk partyzantów z Niemcami. Była również grochówka wojskowa dla strudzonych i nie tylko…

Turyści odwiedzający Roztocze mają sporo możliwości aktywnego spędzania czasu. Ze względu na piękno przyrody i obecność licznych rzek na szczególną uwagę zasługują spływy kajakowe, idealnie łączące sport i rekreację. Drugiego dnia naszego pobytu na Roztoczu, również my porzuciliśmy nasze rowery w stanicy w Obroczy i przesiedliśmy się po wcześniejszym dokładnym instruktarzu na kajaki. Dwie godziny niesamowitych spływu na kajakach dostarczyło ogromnej satysfakcji i na długo zapewne pozostanie w pamięci wielu.

Nasz wyjazd rowerowy zakładał wypoczynek w ruchu. Były rowery, kajaki, piesze spacery. Dodatkowo uczestnicy rajdu pokonywali pod czujnym okiem instruktora, ściankę wspinaczkową o wysokości 7 m, zlokalizowaną nieopodal schroniska i korzystali z napowietrznej siłowni, będącej w lepszym stanie od podobnej w Bychawie. Poznawaliśmy Józefów ( kamieniołomy, punkty widokowe, cmentarz żydowski, synagogę, wspaniały rynek miejski, itd.). Zwiedziliśmy również zalew w Józefowie i Stawy Echo w Zwierzyńcu, korzystając z uroków plażowania.

Myliłby się ten, kto przypuszczałby, że wieczory to czas wolny w schronisku. Do godziny 11, przez trzy wieczory siedzieliśmy przy ognisku, piekąc kiełbaski, śpiewając, uczestnicząc wcześniej w warsztatach. Odwiedzali nas zaproszeni goście z WUP w Zamościu i Fundacji Nowy Staw w Lublinie. Rozmawialiśmy o kierunkach drogi edukacyjnej, wyborze zawodu, kompetencjach miękkich, naszym miejscu w Europie i perspektywach młodych ludzi. Konkursy, gry edukacyjne, quizy tylko motywowały nas do aktywności. Nikt z rowerzystów nie sądził, że zawartość jego torby podróżnej powiększy się o ciekawe nagrody i gadżety. W tym miejscu wielkie podziękowania dla dyrektorów obu instytucji za miłe niespodzianki i ciekawe warsztaty.

Na koniec uczestnicy projektu edukacyjnego ścieżkami OBROŃCÓW OJCZYZNY KOCHANEJ – UROCZE ROZTOCZE pragną podziękować wszystkim tym, dzięki którym wyjazd był atrakcyjny turystycznie, edukacyjnie i ekonomicznie. Również tym, dzięki którym był bezpieczny.

Przede wszystkim jednak rodzicom, za to, że nam – opiekunom koła rowerowego zaufali i wysłali swoje dzieci na niełatwe przecież, ale atrakcyjne wyjazdy.

Dzięki pracy, zaangażowaniu wielu osób i instytucji atrakcje turystyczne i krajoznawcze wyjazdów koła rowerowego na Roztocze  (jednodniowego do Czernięcina i Radecznicy oraz 5. dniowego na Roztocze Środkowe) były doświadczeniem, które na długo pozostanie w pamięci młodych bychawskich cyklistów.

Zmęczenie, trud i pot składamy w darze partyzantom – mijanym na ścieżkach pamięci – Obrońcom Ojczyzny Kochanej.

c.d.n.

Zbigniew Milanowski

Rajd widziany oczami uczestniczki Oli.

Już po raz kolejny pod opieką nauczycieli (p. Z. Milanowski, p. A. Multan, p. E. Korba, p. E. Głąb, p. A. Chrzanowski) wybraliśmy się na rajd rowerowy na Roztocze. Przygotowywaliśmy się do tego cały rok. We wrześniu zebraliśmy grupę osób, która byłaby chętna do zrealizowania projektu ,,Ścieżkami Obrońców Ojczyzny Kochanej. Spotykaliśmy się co dwa tygodnie i wszystko planowaliśmy. Podzieliliśmy się na grupy i rozdzieliliśmy zadania. Przygotowaniem do czerwcowego rajdu były dwie mniejsze wycieczki: jedna we wrześniu, a druga w maju. Pokazały nam one co nas czeka.

5 czerwca o godz. 9:00, pełni energii, wyruszyliśmy z Bychawy. Punktem, do którego zmierzaliśmy był oddalony o ok. 100 km Józefów. Kiedy jechaliśmy, mogliśmy podziwiać otaczające nas krajobrazy. Przejeżdżaliśmy przez: Starą Wieś, Czernięcin, Turobin, Szczebrzeszyn, Zwierzyniec. Pogoda jak zwykle dopisała. Jechało nam się bardzo dobrze. Zatrzymywaliśmy się dość często, aby się napić, przekąsić coś, czy po prostu odpocząć. Nie było tak ciężko, jak wydawało nam się, że będzie. Około godz. 17:00 dojechaliśmy do celu. Odpoczęliśmy, zjedliśmy kolację i poszliśmy spać, aby pełni zapału rozpocząć kolejny dzień.

We wtorek pojechaliśmy do Zwierzyńca na kajaki. Dla niektórych była to nowość, ale wszyscy dobrze sobie poradzili. Płynęliśmy ok. 2h. Po wiosłowaniu przyszedł czas na plażowanie. Wygrzewaliśmy się na piasku nad stawami ,,Echo. Niestety, słońce długo nam nie poświeciło. Wróciliśmy po nasze rowery i z powrotem pojechaliśmy do Józefowa. Tam chłopcy rozpalili ognisko. Śpiewaliśmy i tańczyliśmy do ok. 22:00.

Następnego dnia z rana wybraliśmy się do Suśca. Można tam zobaczyć m.in. drewnianą rzeźbę Kargula i Pawlaka z ,,Samych swoich. Kiedy wróciliśmy, mieliśmy czas, żeby uciąć sobie drzemkę. Po obiedzie weszliśmy na wieżę widokową, stojącą na krawędzi kamieniołomu ,,Babia Dolina. Roztacza się z niej wspaniały widok m.in. na Puszczę Solską i cały Józefów. Odwiedziliśmy również cmentarz żydowski oraz synagogę, w której obecnie mieści się biblioteka. Po powrocie do schroniska, mieliśmy okazję wspiąć się na ściankę wspinaczkową. Wieczorem było kolejne ognisko. Tym razem gościliśmy panie z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie. Rozmawialiśmy i robiliśmy ćwiczenia, które miały nam pomóc w wyborze przyszłego zawodu. Na koniec zostaliśmy miło zaskoczeni, ponieważ każdy z nas dostał plecak i różne gadżety. Podziękowaliśmy paniom, zrobiliśmy zdjęcie i poszliśmy spać.

W czwartek musieliśmy wstać o godzinę wcześniej, bo jechaliśmy do miejscowości Osuchy. Po drodze zajechaliśmy do lasu, w którym znajduje się zrekonstruowana ziemianka. Stacjonował w niej por. Konrad Bartoszewski ps. ,,WIR. Tego dnia podczas jazdy towarzyszył nam p. Adam Momot- właściciel schroniska, w którym spaliśmy oraz pasjonat historii tamtego regionu. Opowiadał bardzo ciekawie i wszyscy uważnie go słuchaliśmy. W Osuchach weszliśmy na Krzywą Górkę. Mieszkaniec miejscowości opowiadał właśnie o bitwie na tamtym terenie, w której brał udział por. Konrad Bartoszewski. Po powrocie zjedliśmy obiad i znowu poszliśmy na plażę. Około 20:00 czekało na nas ognisko. Po raz drugi nie byliśmy sami. Gościliśmy państwa, którzy zorganizowali dla nas kilka zabaw oraz konkurs dotyczący UE. Wszyscy świetnie się bawiliśmy. Uśmiechy nie schodził nam z twarzy.

W piątek rano spakowaliśmy się i wyruszyliśmy z powrotem do domu. Choć wracaliśmy tą samą trasą, zajęło nam to mniej czasu niż w tamtą stronę. Świadomość, że wracamy do domu dodawała nam energii. Zmęczeni, opaleni, ale zadowoleni wróciliśmy do Bychawy. Przez te pięć dni przejechaliśmy ponad 300 km. Jesteśmy z siebie bardzo dumni. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś będziemy mogli sprawdzić się na takim dystansie.